Jazzlinja på NMH arrangerer Serendipfestivalen:

Et skolefag ble til en festival

Fieh under konserten på Øyafestivalen i 2018.

Det som begynte som en skoleoppgave har nå blitt en fullvoksen festival – dette er Serendipfestivalen.

13. til 16. februar arrangerer andreårsstudenter ved jazzlinja på Norges Musikkhøgskole (NMH) Serendipfestivalen 2019. Festivalen holdes både på ulike scener på NMH og på Kulturhuset. Det er et tett program med artister og band som alle har tilknytning til skolen og jazzlinja.

LES OGSÅ: Sigrid på prestisjetung Forbes-liste.

Av navn kan de blant annet friste med Fieh, bandet som imponerte GAFFAs egen anmelder under Øyafestivalen i fjor med sin unike tilstedeværelse og friske lydbilde. Også spennende navn som Pre-Echo, Wako, Theropods og Kanaan er blant navnene som krydrer festivalplakaten.

Se komplett program her.

Fra bransjefag til festival

Festivalsjef Ingrid Skåland er student, saksofonist og selv booket til festivalen. Ikke mindre enn fem artister spiller hun med i løpet av programmet!

– Det høres ut som det er kjøpt og betalt, men vi har heldigvis en separat og egen bookinggruppe, skyter Skåland inn.

Hvordan booker dere til en festival hvor alle studerer sammen?

– Vi får inn søknader, og så er det en anonym lytting til bidragene etter det. Og sånn blir bandene som får spille valgt ut. De headhunter også headlinere, Fieh og Wako, for eksempel.

På spørsmål om hvordan Serendip startet, forteller hun følgende:

– Det springer ut fra et skolefag som er typ et bransjefag, og oppgaven er å arrangere Serendip, så festivalstyret er nytt for hvert år, hver nye andre klasse.

Hun forteller videre at de gjør alt selv, men at de har noen «mentorer» fra skolen, noen lærere og noen fra produksjonen, som hjelper dem.

Foto: Sindre Bakkåker
Festivalsjef Ingrid Skåland i midten. Her med bandet Han Gaiden.

Og hvorfor heter det Serendipfestivalen?

– Det vet jeg ikke, æh, det burde jeg visst!

Kanskje en av disse mentorene kan gi svar på den mystiske opprinnelsen til den forseggjorte skoleoppgaven. GAFFA kaster seg på tråden og får tak i Helge Lien. Han er førsteamanuensis på NMH med jazz-piano som fagområde.

LES OGSÅ: Norges nye r&b-håp platedebuterer på Valentinsdagen.

Med gruppen Helge Lien Trio vant Lien Spellemannprisen i 2008 i klassen jazz, og han er en av lærerne som har «Serendip-faget». Når det gjelder navnet på festivalen, har dog heller ikke han et tydelig svar på hvor det kommer fra.

– Det var et navn studentene fant opp helt i starten. Jeg husker at logoen, altså hvalen, er et ordspill; festi-hval… Og det var en tidligere student som tegnet den fine hvalen som har blitt symbolet for festivalen.

Foto: CF Wesenberg
Helge Lien er Spellemann-vinner og førsteamanuensis på NMH med jazz-piano som fagområde.

Lien mener han og de andre faglærerne ikke griper inn i festivalplanleggingen i det hele tatt og skryter av talentet som finnes på skolen:

– Studentene samarbeider tett med produsentene her på huset og får ellers full autonomi til å gjøre festivalen slik de vil. Jazzstudenter er tilpasningsdyktige og har stor frihet når det kommer til hvordan festivalen ender opp.

Tar jazzstudenter over populærmusikken?

Artister med bakgrunn fra jazz har i en del år preget den mer kommersielle norske musikken. Emilie Nicolas, Highasakite, Pom Poko og Gurls har alle bakgrunn fra jazzlinja på Musikkonservatoriet i Trondheim.

Fra NMH har nevnte Fieh, Hanna Paulsberg, Veslemøy Narvesen, Kristoffer Eikrem og Bendik HK ulike utdannelser. Det er ingen tvil om at de to linjene fostrer talent. Men har ikke jazzmusikere vært for flinke for å drive i den kommersielle verden?

Ingrid Skåland mener kulturen har endret seg:

– Jeg føler det har blitt en kultur for at jazzstudenter gjør litt mer enn bare ‘standard’-ting. De sitter på så mye kunnskap som er verdifull innen populærmusikken. Nivået er kjempehøyt i Norge nå, og da setter det krav for hva musikere må komme med.

– Solistfokuset er heller ikke like stort, samspillet handler minst like mye om bandet, at det skal være bra live.

– Har sett mang en fantastisk konsert på Serendip

Fieh er et av bandene som fokuserer på live-uttrykket, og bandet har et imponerende antall turné- og konsertdatoer under beltet. Så opptatt er åtte-persons-bandet med å spille gigs at de ikke har fått gitt ut mer enn to låter! Så du dra å se dem live for å få en full opplevelse.

Mens vi venter på den såkalte pinebenken på et debutalbum, snakker vi litt med vokalist Sofie Tollefsbøl om jazzstudiet og Serendip.

– Vi spilte med Fieh der da jeg gikk i førsteklasse, og det var megakick! Vi fikk en fin anmeldelse også, blant de aller første vi fikk, det var veldig stas. Jeg har sett mang en fantastisk konsert på Serendip!

LES OGSÅ: Derfor dekker ikke GAFFA konserten med Hayley Kiyoko i Oslo.

Når Sofie Tollefsbøl ikke er vokalist i Fieh, går hun fjerde året på pedagogikk på jazzlinja og var selv med å arrangere Serendip på hennes andre år. Hun mener Serendip viser frem talent til musikere som er i ferdt med å bli veldig, veldig gode. Hun trekker frem Pom Poko som et band som viser hva jazzstudenter kan få til.

– De er jo teknisk dritgode og har oversikt over mange typer musikk –  uten at det på noe vis er hovedtemaet i musikken, hører man jo det, på en måte.

– Jeg tror jazzstudenter bidrar med skills som utøvere og komponister, med åpne sinn og med mye dedikasjon og kjærleik til musikk! Jazzstudenter er en gjeng med folk som med (tidvis) glede, iallfall frivillig, bruker tre-fire år av livet sitt på å sitte aleine i et rom å øve skalaer og plukke soloer.

«Faktisk trenger ikke alle kunne akkorder en gang, men noen må kunne det, hvis ikke blirre bare krøll»

– Hehe, er det revival av denna debatten igjen!

Dette svarer Tollefsbøl når GAFFA spør hvorfor vi trenger utdannede musikere i Norge. Og det er muligens et dumt spørsmål også, for vi trenger håndverkere i alle jobber der ute.

– Det er åpenbart positivt for musikk-Norge at det finnes en gruppe med folk som kan disse tinga. Alle i musikk-Norge trenger absolutt ikke kunne alt om teori og arrangering, faktisk trenger ikke alle kunne akkorder en gang, men noen må kunne det, hvis ikke blirre bare krøll, tror jeg.

Uten input fra musikere på skolen hadde ikke Tollefsbøl vært en like god musiker i dag sier hun selv. Og på Serendipfestivalen får mange av disse musikerne flottet seg.

Og hva har Fieh tenkt til å se på Serendip?

– Fieh synes folk burde se Fieh! Og så synes jeg folk burde se Han Gaiden, Ruben Gilje Trio, Pre-Echo, Passe Planta, Kanaan og NOISEBOIS, og så skal jeg spille med Majorstuen Ørkenbluesensemble og Azungu Afrodite, så alle er hjertelig velkommen dit også!

(Jeg fikk ikke lov av GAFFA til å si «SE ALLE», men jeg synes faktisk folk burde gå og se alt, fordi alt blir nok fryktelig bra!)