Deler sine beste råd for å lykkes i musikkbransjen

Sponset innhold
Silje Larsen Borgan jobber til daglig med promo- og managementbyrået Little Big Sister, men har også en viktig rolle i showcasefestivalen by:Larm.
– Det kreves et brennende engasjement for å jobbe i musikkbransjen, enten man driver med plateselskap, management, booking, foto, video, festival eller produksjon, forteller Silje Larsen Borgan i by:Larm.

Skandinavias største showcasefestival går av stabelen i dagene 28. februar til 2. mars. by:Larm er inne i sitt 22. år og har siden 2008 hatt fast tilholdssted i hovedstaden med konserter og konferanser spredd ut over byens mange flotte scener og lokaler.

Vinterens vakreste eventyr for en samlet norsk musikkbransje, vil nok mange si – ikke minst for unge talenter både på og bak scenen.

– Vi er opptatt av to ting, det er å fremme ny musikk og gi ukjente artister en scene – og i tillegg skape en møteplass hvor bransjen og artistene kan møtes for inspirasjon, læring og fest. Hit kommer alle som er spesielt interessert i musikk enten det er som hobby eller levebrød – og det er fantastisk morsomme dager hvor man alltid får seg både nye bekjentskaper og ikke minst yndlingsband, sier Silje Larsen Borgan.

HAR DU HUSKET Å KJØPE DELEGATPASS TIL BY:LARM?

I tillegg til å jobbe med showcasefestivalen holder bransjeprofilen tak i promo- og managementselskapet Little Big Sister. Der har hun noen av landets største navn, som Karpe, Emilie Nicolas, Cezinando, Marit Larsen og Gabrielle, i artiststallen.

Et bra sted å starte

Larsen Borgan er ikke i tvil om at by:Larm er en essensiell arena for unge mennesker som ønsker å komme seg opp og frem i musikkbransjen.

– by:Larm tiltrekker seg et publikum som er interessert i musikk – enten som konsertgjenger og fan, eller som bransje som jobber med musikk på heltid. Som artist får man prøve seg for et publikum på en proft produsert festival, og har muligheten til å knytte verdifulle kontakter for videre bygging av karriere. For unge som ønsker å jobbe med musikk på den ene eller andre måten inneholder konferansen ekstremt mange lærerike sesjoner, som gjør deg bedre rustet til å forstå arbeidsoppgavene bransjen byr på.

Hun legger til:

– Kanskje er det her du forstår hvilken vei du vil gå, eller hvilket selskap du ønsker å søke jobb i? Hele den norske bransjen (og mye av den nordiske) er til stede på by:Larm, så det er et bra sted å starte om man drømmer om en musikkjobb.

Foto:Eugene Eben Ezer | by:Larm
En møteplass for norsk musikkbransje.

Mange forbinder musikkbransjen med oppturer, fest og moro. Livet er nok ikke så rosenrødt som man gjerne kan se for seg – og det ligger mye hardt arbeid og ensomme kvelder bak suksesshistoriene i musikkens verden.

– Det kreves et brennende engasjement for å jobbe i musikkbransjen, enten man driver med plateselskap, management, booking, foto, video, festival eller produksjon. Det er en bransje med masse følelser, innimellom rare arbeidstider – og fryktelig mye gøy. Jeg tror også det er viktig for de som ønsker seg inn å huske på at musikkbransjen er en bransje som alle andre, med kontortid, regnskap, papirarbeid, administrasjon og koordinering – det er ikke bare øl og konserter.

Apparatene må rustes godt

Silje Larsen Borgan forteller videre at by:Larm er opptatt av å fremme flere roller i bransjen. Ikke kun artistene som skal stå i rampelyset, men også apparatet bak artistene, managements, plateselskap og arrangører av konserter og festivaler.

– Hele konferansen vår som er på dagtid torsdag og fredag under festivalen, er til for artister, studenter, bransjespirer og bransjefolk. Her ønsker vi å heve kompetansen til alle som jobber på scenen og bak scenen, eller drømmer om å gjøre det. For å få et bedre musikkliv må også apparatene rustes godt, og by:Larm jobber ivrig for å profesjonalisere alle ledd av bransjen så godt vi kan på disse to dagene. Vi kjører både enkle kurs og how-to’s, inspirerende foredrag fra relevante mennesker, paneldebatter om aktuelle temaer og samtaler med artister, bakmenn og bakkvinner.

HER KAN DU KJØPE DELEGATPASS TIL BY:LARM.

Hennes beste råd til musikkspirene?

– Jobb hardt, skaff deg nettverk i det området du ønsker å jobbe, ta kontakt med de som inspirerer deg, dra på festivaler og konferanser – tilegne deg kunnskap og forsøk å få deg bransjeerfaring som praktikant eller intern et sted. Et undervurdert råd er også, vær ydmyk og hyggelig i møte med nye mennesker.

Dette er Silje Larsen Borgan sine anbefalinger på konferanseprogrammet til by:Larm:

  • Av det vi har lansert allerede vil jeg vil trekke frem «Synlighet på strømmetjenestene» av Kristine Bjørnstad, fordi det gir god innføring i spørsmål som både artister og apparater har i høy grad om Spotify for eksempel.
  • Tina Mermiri fra Ticketmaster skal fortelle om hvordan du kan kartlegge hvordan dine fans oppfører seg, ved hjelp av ny teknologi. Hvordan bruker man data på en lur måte? Nyttig fordi det er lett å bli sittende med mye god informasjon om publikumet ditt, uten å få utnyttet det.
  • Music Ally er helt rå på digital markedsføring, og i denne sesjonen forteller de om trendene de ser markerer seg for 2019. Nyttig fordi digitale endringer alltid preger hverdagen for oss i bransjen.

Flere programoppdateringer vil komme fortløpende på by:Larm sine offisielle nettsider. Årets utgave av showcasefestivalen arrangeres 28. februar til 2. mars.